De Maastunnel, die gebouwd is tussen 1937 en 1942, is de oudste afgezonken tunnel van Nederland. Hij verbindt in Rotterdam de oevers van de Nieuwe Maas met elkaar. Na vele jaren van intensief gebruik van dagelijks ruim 75.000 motorvoertuigen en een groot aantal fietsers, bromfietsers en voetgangers is de tunnel toe aan een grondige renovatie. Deze renovatie duurt ruim 2 jaar. In de afgesloten tunnelbuis wordt betonrot gerepareerd, het wegdek vervangen, een deel van de gele wandtegels wordt vervangen en ook wordt de tunnel met nieuwe veiligheidssystemen geschikt gemaakt voor de huidige veiligheidsnormen. Dit wordt uitgevoerd door de TBI-ondernemingen Croon, Mobilis, Nico de Bont en Wolter & Dros

1

De vraag


Proficium is gevraagd om voor een aantal van de tunnel technische installaties de risico inventarisaties te maken op basis van FMECA’s. (Failure Mode Effect & Criticality Analysis)

2

De oplossing


Het doel is om te komen tot een onderhoudsplan zodat de beschikbaarheid van de tunnel gewaarborgd blijft. Ook adviseren wij in het sparepart beheer om de onderhoudbaarheid te verbeteren. Door al in het ontwerpproces onze krachten te bundelen wordt ervoor gezorgd dat voor de ingebruikname de onderhoudsprocessen al in de startblokken staan. Hiermee is men in staat om deze monumentale tunnel in de gewenste staat te behouden.

10
3

Het resultaat


Hiermee is men in staat om deze monumentale tunnel in de gewenste staat te behouden voor toekomstig gebruik.