Er is behoefte aan het uniformeren van de bediening van spoortunnels. Wegens de grote kennis van Tunnel Technische Installatie(TTI) en met name het besturingsdeel van de TTI ook wel BTTI genoemd, is Proficium gevraagd kennis te leveren voor dit Project.

1

De vraag


Het leveren van kennis voor het opstellen van de moederspecificatie ten behoeve van spoortunnels in Nederland.

2

De oplossing


Het in team verband vastleggen van de besturingsfunctionaliteit ten aan zien van Spoortunnels in Nederland. Tunnels zijn in verschillende tijden ontworpen conform de op dat moment gelden de eisen. Zodoende is het inrichtingsniveau verschillend. Voor een centrale bedienaar is dit een ongewenste situatie, het project richt zich er dan ook met name op dat de look en Feel van de besturing over de tunnels gelijk getrokken wordt.

10
3

Het resultaat


Het project is nog in uitvoering momenteel is er de Proof of concept van de mensmachine interface (MMI) succesvol afgerond. En wordt er gewerkt aan het vastleggen van de MMI interfase voor spoortunnels, parallel wordt er gewerkt aan het beschrijven van de besturing van de Willemsspoortunnel in Rotterdam. Beide delen worden apart uitgewerkt zodat ze eventueel gescheiden aanbesteed kunnen worden. Door deze constructie is er bij de realisatie veel aandacht voor de interface tussen de tunnelbesturing en de centrale bedien laag.